Europyörällä päästään

Olipa kerran suomalainen ja ruotsalainen joilla oli ollut samanlaiset pyörät 1992. Niissä ei ollut jarruja. Se oli vaarallista koska he olivat vasta opettelemassa maastopyöräilyä.

Vauhti lähti lapasesta ja kummallisesta oikusta johtuen he olivat kytkeneet pyöränsä ”murtumattomalla” putkella kokeneisiin eurooppalaisiin pyöräilijöihin. Kuulemma sellainen monen pyörän muodostelma oli vakaa.

Eräänä päivänä muodostelman johtaja, saksalainen, jarrutti (ilman jarruvaloa tietysti). Suomalainen ja ruotsalainen kaatuivat ja saivat pahoja ruhjeita.

Onneksi myös putket katkesivat ja kaverukset lähtivät 1993 sisukkaasti eteenpäin. Ensin he kuitenkin asensivat jarrut ja vaihteet pyöriinsä. Itsenäinen pyöräily monivaihteisella pyörällä oli epäilyttävän helppoa ja turvallista. Ylämäet ja alamäet molemmat sujuivat joustavasti vaihdetta vaihtaen ja jarrua painaen tarvittaessa. Ruotsalainen pyöräilee yhä villinä ja vapaana omia polkujaan taakse vilkuilematta.

Suomalainen meni vuonna 1999 vaihtamaan roskapyöränsä toiseen, sillä putken katkeaminen oli jäänyt kaivelemaan. Kuulemma itsenäinen pyöräily ei toimi tai ainakin oli epämuodikasta.

Pyöräkaupassa ei ollut kuin yhdenlaista pyörää. Kuulemma yksi malli sopii kaikille jos niin porukalla päätetään ja yhteishenki on vahva. Pyörä oli vahva ja vakaa mummon pyörä, jossa oli yksi vaihde ja jalkajarru. Sellainen luotettava romisko. Raskas käsitellä, mutta vakaa. Myös moni muu, joskaan ei kukaan suomalaisen naapureista, osti aivan samanlaisen pyörän. Yhdessä lähdettiin pyöräilemään ja onneksi alamäki aukesi kaikille. Lujaa mentiin samaa vauhtia vuoteen 2008. Muutama jopa keuli komeasti.

Sitten tuli mutka matkaan. Monet tiimin jäsenet kaatuivat ja saivat pahoja ruhjeita. Niitä paikkailtiin laastarilla ja hiukan toruttiin varomattomuudesta. Hiukan kerättiin vippikassaakin etteivät pankit veisi heikoimpien pyöriä pois. Vastaan tuli ylämäki. Eihän sillä yhdellä raskaalla vaihteella oikein jaksa mäkeä nousta tuumivat 17 joukkueen jäsentä. Saksalaista taas oikeastaan harmitti pyörän vaihteen keveys. Saksalaisella välityksellä jatkettiin matkaa vaikka jupinaa kuuluikin.

Ylämäkeä jatkui ja jatkui ja vuonna 2014 ruotsalainen viiletti ainakin 10% edellä ylämäessä kun hän pystyi keventämään vaihdetta nousun aikana ja aikaa ei kulunut laastareiden jakeluun. Olihan siellä ruotsalaisen kaverina myös 9 muuta vaihdepyörän käyttäjää, tosin tanskalaisen pyörä oli sellaisella heikolla kepillä kiinni saksalaisessa pyörässä.

Suomalainen ihmetteli että miten ihmeessä ruotsalaisella menee lujaa vaikka samoista asemista kaaduttiin vuonna 1993. Pyörästähän se ei voi johtua. Taitaa olla se rämä Nokia taskussa.

samimiettinen
Sitoutumaton Helsinki

Olen #neuvottelijat-yhteisön moderaattori ja ylläpidän keskimääräisen suosittua #neuvottelija tube- ja podcast-kanavaa.

Olen toinen Uusi neuvotteluvalta (WSOY) sekä Neuvotteluvalta - Miten tulen huippuneuvottelijaksi? (WSOY, 5. painos) kirjoittajista. Osallistuin myös Euron tulevaisuus ja Miten Suomi voidaan pelastaa (molemmat Libera) kirjojen kirjoittamiseen.

Olen poliittisesti sitoutumaton mutta arvostan yli puoluerajojen kansallisesti hyviä neuvottelijoita. En anna sijoitussuosituksia ja mielipiteeni ja mahdolliset virheet ovat omiani.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu